Hvor mange produkter bør du selge i nettbutikken din?

Dette er et spørsmål mange eiere av nettbitikker sliter med når de først starter med e-handel. Jeg får dette spørsmålet stadig vekk. Tankeprosessen ser vanligvis ut som dette:

Starte nettbutikk

I «normale» butikker har vi tusenvis av produkter og variasjoner av disse. Trenger vi virkelig å gjøre alle produktene tilgjengelig for salg på nettet?
Hvis vi ikke selger alt, hvor mange av våre produkter trenger vi får å åpne en nettbutikk?

Hva er det koste å få produkter for salg på nettet?
Hvordan fungerer dette i forhold til mine fysiske butikker?

Jeg kan se hvordan dette er vanskelige spørsmål å besvare. Tenk gjennom hva slags back-office effekter dette har på selgeren. Det er ingen tvil om det, jo mer produkt du velger å selge, jo mer arbeid det er (mengde timer / ressurser) for å få disse produktene på nett. Av denne grunn, og mange andre jeg ikke tror det er et ja / nei-spørsmål.

Hvis du f.eks må ta opp et forbrukslån for å finansiere oppstarten av nettbutikken din, så vil jeg sterkt anbefale å bruke en lånekalkulator på nett så du kan se hva de virkelige kostandene med et slik lån blir.

Rett antall produkter

Så mye som alle ønsker salg, er det ikke den eneste variabelen som må vurderes. Hvis du er multi-merkevare er det også konseptet at noen merker vil være tap-lederen produkter som bare er ment å kjøre i trafikken. Akkurat som vanlige detaljhandel kanaler, tap-leder produkter er farlig og kan få ut av hånden raskt. I den elektroniske verden må du faktor i nye kostnader som frakt, retur, og kundeservice i tillegg til produktet kostnader og utsalgspris.

Jeg tror det første skrittet i å ta den «hvor mange produkter» Spørsmålet går forbi konseptet at du enten vil ha for mye eller for lite oppført. Jeg ser mange selgere å bli hengt opp på dette problemet ved å tenke på det som binære. Altfor ofte ser jeg kjøpmenn ser til andre bedrifter som de tror er lik deres (dvs – Hva gjør andre elektronikkforhandlere og hva gjør andre multi-brand motebutikker  osv …) i stedet for å se på hva som gjør dem unike.

Hvem er din kundemålgruppen persona? Hva er de ute etter?

Begynn her med alt du gjør, ikke bare de bestemmer seg for produktvalg. Kjenne kunden er retail 101. eCommerce er ikke noe annerledes. Dersom kunden er en som liker å jakte på obskure, vanskelig å finne produkter så som forteller deg hva du skal fokusere på liste for salg (og hvor mye du skal investere i hver SKU).

Hvis butikkene å tiltrekke seg kunder som søker råd om hva du skal ha (for eksempel), skal da utvalget på nettstedet produkt følge den samme ideen. Hjelpe kundene velge hvilke elementer i stedet for bare å vise dem tonnevis av produktet, og ber dem om å velge.

Jeg tror at hvis du går gjennom øvelsen med å identifisere kunden persona, velge hvilke produkter å liste på nettet for salg blir mye lettere. Dine kunder handler i fysiske butikker for en grunn (e), hva er det?

Hva er det minste antallet varianter du trenger for å skape en god brukeropplevelse?

Legg merke til at jeg sa god brukeropplevelse, ikke perfekt brukeropplevelse. Dette er en tøff pille å svelge, spesielt for murstein og mørtel forhandlere med en historie av å ha meget sterkt produkt utvalg i sine butikker.

Dine butikkhyllene starter ikke perfekt, og skal heller ikke nettbutikken. Ikke vær redd for å gjøre noen feil, dette er hvordan vi lærer. Hva om du besluttet å sette det samme tilbudet på nettet som du har i butikkene bare for å finne ut at din ideelle online shopper egentlig bare bryr seg om et mindre antall av de merkene eller kategorier du bærer? Det kan også være at noen av produktene er ikke så salgbar på digitale kanaler, så hvorfor investere i dem?

Jeg liker alltid å teste merker eller kategorier av produkter først for så å måle etterspørsel og salgs potensialet .

Ingen kommer til å ut-Amazon Amazon. Det er butikken du går til når du vet nøyaktig hva du vil. Det er også en stor mulighet for alle andre. Vi har for mye valg i dagens samfunn. For mye innhold, for mye produkt, for mye støy, for mye alt! «For mye» trend er vanskelig å sette bremser på.

Jeg tror muligheten i 2015 ligger i å bli autoritet i ditt område. I stedet for å liste tusenvis av produkter for salg, hvorfor ikke du liste 1000 beste du har å tilby og fortelle folk hvorfor disse er best?

Hvis du er en multi-merkevare og har titusenvis av produkter å selge, vil jeg begynne å spørre om dette er bærekraftig på lang sikt? Det pleide å være at flere produktoppføringer var god strategi fordi det betydde en høyere sannsynlighet for potensielle kjøpere å finne din butikk i søkemotorene. Brukte å være…

Er den beste veien å utvide virksomheten, enn si gå digitalt, for å legge mer SKUene? Eller er den beste veien å utvide virksomheten bli den personen / selskapet som målet forbruker slår til for å skjære gjennom støy. For å hjelpe dem plukke det beste produktet passer. Jeg kommer til å gå med butikken som gir denne verdien over butikken som bare ser ut til å handle.